Att en trafikinspektör ber dig göra en säkerhetskontroll under din uppkörning, är ett vanligt förekommande moment. Säkerhetskontrollen delas vanligtvis in i två eller tre delar, en inre säkerhetskontroll, en yttre säkerhetskontroll och ”under huven”. Då säkerhetskontrollen är ett vanligt moment under uppkörningen kommer även din lokala trafikskola kontrollera att du behärskar momentet. Varför inte ligga steget före och lära dig utföra en säkerhetskontroll redan idag? På det här viset kan du spara dyra timmar i trafikskolan och ta ett körkort snabbt!
Innehållsförteckning
Inre säkerhetskontroll
- Säkerhetsbältet – Spänn fast dig och ryck lite i bältet så att du känner att säkerhetsfunktionen fungerar som det ska.
- Styrservo – vrid ratten åt vänster, tryck ner kopplingen och starta motorn. Nu ska servostyrningen gå lätt.
- Bromsservo – trampa tre gånger på bromspedalen, håll kvar trycket, koppla och starta motorn. Fungerar bromsservon som det ska kommer bromspedalen att sjunka. Notera att du kan testa både styrservo och bromsservo samtidigt genom att kombinera momenten.
- Spola fram- och bakruta. Tryck den högra spaken mot dig för att spola framrutan. Tryck den högra spaken från dig för att spola bakrutan.
- Fläkten – kontrollera fläktens funktion genom att skruva upp fläktens styrka, ändra värmen och ändra luftflödet.
- Tuta – tuta en gång för att verifiera att tutan fungerar som den ska.
Yttre säkerhetskontroll
Belysning
I belysningskontrollen ska du kontrollera följande ljus. Glöm inte att kontrollera alla sidorna, exempelvis blinkers på både höger och vänster sida, både fram och bak.
Vi börjar med att kontrollera belysningen där fram. Kontrollera följande ljus på båda sidorna:
- Halvljus
- Helljus
- Blinkers
- Dimljus
Vi går vidare och kontrollerar följande bakljus på båda sidorna av bilen:
- Bakljus
- Blinkers
- Backljus
- Dimljus
- Skyltbelysningen
- Bromsljus
Under Motorhuven
Börja med att öppna motorhuven. Ofta sitter där en spak du kan dra i till vänster på förarsidan, nere vid vänster fot. Nu öppnas motorhuven några centimeter, men fastnar i en sista hake du måste trycka in för att kunna lyfta upp motorhuven.
Du bör lära dig att kontrollera vätskorna, olja och batteriet. Kontrollera följande:
- Kylarvätska
- Olja – med hjälp av oljestickan
- Spolarvätska
- Bromsvätska
- Batteri
Däckkontroll
Nu är det dags att göra en däckkontroll! Kontrollera följande:
- Allmänna skador på däcket – Kontrollera att däcken inte har några sprickor eller skador i gummit.
- Mönsterdjup – Mönsterdjupet bör vara mer än 3 millimeter.
- Bultarna – Kontrollera att hjulets alla fem bultarna är på plats
- Fälgen – Kontrollera att fälgen är hel
Mönsterdjup – sommarväglag & vinterväglag
Vid sommarväglag ska däckets huvudmönster minst vara 1,6 mm. Transportstyrelsen rekommenderar däremot ändå att ha ett mönsterdjup på minst 3 mm då det ger bra friktion när du kör på en fuktig vägbana.
Om det är vinterväglag mellan 1 december–31 mars ska du ha vinterdäck eller likvärdigt och mönsterdjupet ska vara minst 3 mm.
Läs mer om mönsterdjup hos Transportstyrelsen.
Videomaterial – Lär dig göra en inre- och yttre säkerhetskontroll
Nedan hittar du ett gäng bra YouTube videos där trafikpedagoger tar dig genom den inre- och yttre säkerhetskontrollen. Lycka till!